This content was blocked due to cookie consent personal settings.
Allow marketing cookiesEndemålet er en klimaneutral transportsektor
Der er brug for, at vi tænker, handler og investerer innovativt for, at den grønne omstilling bliver en realitet. Det er et ansvar, der ligger hos os alle. Hos Circle K arbejder vi på en lang række tiltag, der sætter den grønne omstilling i omdrejninger nu og på den korte bane, mens vi arbejder os hen til den lange bane, hvor transportsektoren er klimaneutral. Det er endemålet!
Power-to-X kan sætte den grønne omstilling i gear
Den grønne omstilling er allerede i fuld gang, også i transportsektoren. Og Circle K vil gerne gå forrest, for vi har faktisk mulighed for at gøre personbiler, lastbiler, fly og skibe meget grønnere allerede i dag.
Hvordan, tænker du måske? Svaret er Power-to-X.
I dag producerer vi en masse vindenergi i Danmark. Hidtil har udfordringen været at opmagasinere denne energi, men vi kan nu lagre og bruge den overskydende strøm i flydende form. Teknologien er allerede udviklet og processen er i sin essens ret simpel.

… men hvad er Power-to-X egentlig?
Som en af Danmarks største energi- og brændstofselskaber har vi et ansvar for at drive og være med til at finde og udvikle nye løsninger til fossilfri transport. Især i den tunge transport, hvor reduktionspotentialet er særligt stort, er der brug for fossilfri brændstoffer. Op mod 40% af Danmarks udledninger kommer fra landtransport, hvoraf 25% kan tilskrives den tunge transport, som tæller ca. 40.000 lastbiler. Blandt andet derfor investerer vi i at udvikle nye Power-to-X teknologier, som kan skabe brændstoffer fra vedvarende kilder.
Den overskydende strøm fra de grønne energikilder som vindmøller og solenergi kan omdannes til brint. Når man tager CO2, fx fra skorstene, biogasanlæg eller slet og ret fra luften, og tilsætter det, så får man et flydende, klimavenligt brændstof. Det blandes faktisk allerede i almindelig benzin. Gevinsten er klar, for når vi blander Power-to-X i benzinen, sparer vi minimum 10 % på CO2-udledningen! På sigt skal Power-to-X anvendes helt på egen hånd. Det er det, vi arbejder hen imod, så ikke bare Danmarks tunge trafik, men hele verdens tungeste transportmidler på den måde kan blive grønne og klimavenlige.
Power-to-X går under mange betegnelser. Det kan fx være electrofuels, flydende el eller helt kort PtX. Der er fundamentalt set tale om det samme; nemlig processen, hvor strøm gennem elektrolyse bliver til brændstof. Vi omdanner simpelthen CO2 til et flydende brændstof - fx methanol, ethanol eller brint.
Denne proces har været kendt længe, men det banebrydende er dels, at vi kan ”høste” det fra klimavenlige kilder som vindmøller og solceller, dels at elektrolyseanlæggene i disse år bliver bedre og der kommer flere af dem.
Hvad gør Circle K ellers for grøn omstilling?
Power-to-X og elektrificering af trafikken skal gå hånd i hånd
Transportsektorens udfordringer med klimabelastning er vægtige. Men løsningen er inden for rækkevidde, så længe vi arbejder dedikeret hen mod den – sammen. Vi skal nemlig løfte i flok, og derfor er Circle K taknemmelige for de stærke samarbejdspartnere, visionære leverandører og interessenter, vi arbejder sammen med. Sammen når vi endemålet.
Power-to-X er en vigtig del af den fremtid, transportbranchen skal hen mod. Et andet vigtigt parameter er elektrificering af trafikken, hvor vi hos Circle K allerede investerer massivt i et stærkt ladenetværk til elbilisterne.

På vej i den rigtige retning
Circle K anerkender ikke kun den grønne omstilling: Vi påtager os ansvaret for at gå forrest og drive branchen fremad mod en bæredygtig fremtid. Det sker både på den korte bane, her og nu, og hen mod den lange bane. Se her, hvordan det sker.

Grøn rådgivning til jer, der vil gøre forskel
Bæredygtighed er et hyppigt emne i samtalerne med vores kunder. Vi tilbyder kunder og samarbejdspartnere rådgivning i, hvordan de håndterer den grønne omstilling – det sker med møder og webinarer, der klæder virksomheder på til denne vigtige indsats.

Biobrændstof giver store CO2-reduktioner
Hos Circle K var vi i Danmark først med E10 brændstof, hvor benzinen er iblandet 10 % biobrændstof – fx fra raps eller majs. Alene i 2017 ledte det til en besparelse på 1,1 million tons CO2. Det svarer til at fjerne 340.000 personbiler fra vejene!