Vi anvender cookies til statistik og til at optimere vores hjemmeside, samt til målrettet markedsføring. Læs her mere om vores brug af cookies og hvordan du fravælger brug af cookies. Ved at klikke videre på hjemmesiden, accepterer du brugen af cookies.


OK

10 brugte biler til drømmegaragen

Brugte drømme. Det lyder lidt usselt. Men der er slet ikke noget usselt ved at drømme om brugte biler, biler som andre har kørt – hvor andre har taget det store værditab. Den perfekte brugte drømmebil behøver ikke være en sportsvogn, og det behøver slet ikke være den bil, man drømte om, da den var ny. Nogle bilmodeller får man bare først øjnene op for, når de er 10, 20 år gamle, men der er selvfølgelig også de biler, der allerede var selvskrevet til brugtbilsdrømmene, da de kom frem.

Skrevet af: Morten B.Bek, Blog om Biler, www.blogombiler.dk


Der er de brugte biler, vi allesammen køber, fordi vi skal have et eller andet at køre i. Noget fornuftigt, noget der starter hver morgen, så Falck-abonnementet kun er til for at fylde i bagagerummet, i form af en forbindingskasse. Det kan være sjovt nok at købe en 10 år gammel Toyota Avensis, for det er vel også en sport og en glæde at have bilen, der aldrig er noget i vejen med. Men jeg er nok ikke den eneste, der ikke vender mig om på gaden efter en sølvfarvet japansk firmabil fra 2008.

En brugt bil kan være lige så stor en drøm som en ny bil, og den kan mest af alt være vejen til en bil, der var så dyr som ny, at den var en drømmebil med lidt for stort D.
I min drømmegarage med brugte biler er der plads til overraskende fornuftige biler i det ene hjørne, nogle der er lige så holdbare som en Avensis, og så er der det store hjørne, hvor der er plads til, at jeg bare vælger med hjertet. Holdbarhed? Reservedelspriser? Brændstofforbrug? Det er min drømmegarage, bilerne holder i, ikke virkelighedens autoværksted.

Min garage med brugte drømmebiler kunne indeholde 50 biler. Flere end det, faktisk, men jeg har tænkt mig rigtig godt om og fundet 10 af de brugte biler, der på mere eller mindre underlig facon kickstarter i min tankegang – og der findes udgaver af dem alle til salg på nettet hos danske forhandlere. De betyder noget for mig, og de er fede for mig. Hvad står der i din drømmegarage?


Ford Fiesta ST

Så mange timers sjov for så få penge. Fiesta ST fra starten af 00’erne er en perle i kompakt format, en lille GTI med alle de rigtige ingredienser. Fiesta-generationen fra dengang, var omkring 20 cm kortere end den nuværende - med næsten samme rummelighed - og de mindre mål og lavere vægt har betydning for køreegenskaberne. Fiesta ST er en gokart, for nu at slide en allerede tyndslidt kliché yderligere. Den styrer aktivt, føles overordentligt adræt og bestemt stadig som en moderne hatchback med spark i. Turbomotoren sneg sig ind i efterfølgeren, men i denne ST er det en motor med stor volumen, der er garant for et fornemt bundtræk: en benzinmotor på 2 liter i så lille en bil hører til sjældenhederne, og man vil glæde sig gang på gang over en motor, som virker til at være direkte forbundet med speederen - den reagerer i samme øjeblik, man trykker speederen ned. I Danmark er der lige nu en lille håndfuld Fiesta ST til salg , og på BilBasen finder vi biler i meget varierende stand. Enkelte af dem kan lide under voldsom behandling og tvivlsom tuning, men dette eksemplar fra 2005 hos EZ Biler i Them ser fornuftigt ud. Bilen har 229.000 km på tælleren, og prisen er 59.900 kr.


Se eksemplaret her.

BMW Z4 Coupé 3,0 si

En BMW mere. Endda en BMW med den samme sekscylindrede motor som i 130i med de samme 265 hk. Jeg kan presses til at tilstå, at måtte jeg kun vælge en enkelt bil at sætte i min drømmegarage for brugte biler, så bliver det BMW Z4 Coupé. Fra den første tur på Estoril-banen i Portugal til efterfølgende test i Danmark – jeg blev målløs over, hvor godt den ser ud, og hvor meget ægte og ‘gammeldags’ sportsvogn der er i coupéen. Det skal ikke være Z4 Roadster, det skal være Z4 Coupé med klart bedre afstivet karrosseri og det smukke, smukke design. Der er ikke nær så mange motorer til den lukkede Z4, og den blev først introduceret i 2006 og solgt i få år. 3,0 si med 265 hk er rigeligt til at tænde alle julelysene i mine øjne, og lade dem brænde i meget lang tid, men jeg vil også gerne lade den vige pladsen for Z4 M Coupé med vidunderet af en motor – R6eren på 3,2 liter med 343 hk.
Det er ikke utopi, at jeg en dag kommer til at eje min brugte drømme-Z4 Coupé, og det kunne være et eksemplar som dette fra 2007, som er til salg hos Outzen Bilcenter i Ringe for en privat kunde. Den har kørt 143.000 km, og den koster 303.800 kr., og det er ikke en pris, der hurtigt vil gå den forkerte vej. Der er få af dem, og de er værdifaste. Så kom jeg alligevel ind på noget fornuftigt.

Se den sorte coupé på BilBasen lige her.



Citroën BX 1,9 GTi

Jeg kryber til korset med det samme. Jeg har ikke haft æren af at sidde bag rattet i et af de helt store franske hit fra 80'erne (og noget af 90'erne), Citroën BX. Men køreoplevelsen har imponeret mig, den ene gang, jeg som lille blev kørt rundt i en helt ny BX 16, og jeg bliver lun indeni, når jeg får lov at se den kantede franskmand – og når jeg ser den i ”hvileposition” med den hydropneumatiske affjedring sænket. Er det ikke imponerende at se den langsomt løfte sig fra vejen som en kamel, når motoren startes?
Der er et hav af BX-motorer, for Citroën producerede sin mellemklassebil fra 1982 helt frem til 1994, og ændringer var der mange af undervejs. BX 11 med 55 hk må ha' været fransk langsommelighed af bedste skuffe – man skulle jo nyde affjedringen og rejsen, ikke stresse af sted med høj fart – og BX'eren jeg har fundet til salg, har en ganske anden karakter. Den er sjælden, især i forhold til dens stand, og at der overhovedet er en til salg hos en dansk forhandler, ja det gør mig lige så lun indeni som det kantede design: BX 19 GTi. Den har både krængningsstabilisator og fastere gaskugler, og så ligner den på alle måder 80'ernes drøm om en hurtig familiebil. Dette smukke røde eksemplar er fra 1991, og billederne viser en fejlfri franskmand med kun 102.000 kilometer på tælleren. Den er kommet fra Spanien, og hvis du kan finde 99.900 kr., bliver du kørende i en bil, der kun kan udvikle sig til en eftersøgt klassiker.

Se den smukke BX her.


Honda S2000

Jeg har en idé om, hvordan Honda S2000 kører. Jeg er sikker på, styretøjet føles som om, enhver lille detalje kommer ufiltreret op gennem rattet. Jeg er også sikker på, at 2-liters motoren med 240 hk skriger og lyder som en Formel 1-racer, når den rammer 9.000 o/min, som motoren i den første generation fra 1999 var i stand til at klare. S2000 kommer med på min liste, fordi den lille roadster er noget af det vildeste og mest rene, der nogensinde er kommet ud af japansk bilproduktion – VTEC-systemet får vilde ting til at ske. Den er jo ikke sådan en rigtig skønhed, og den har digitaldisplays, der lige så godt kunne være taget fra en gammel Fiat Tipo, men det underspillede design gør også, at selv de første årgange holder sig helt friske.
Honda S2000 er alt andet end en stangvare i Danmark, men de dukker op med mellemrum. En Honda-forhandler i København har en virkelig flot S2000 fra 2007 til salg på BilBasen, og der er forbløffende nok kun 42.000 km på tælleren. Prisen vil få rigtig mange til at stejle, for den koster med 403.880 kr. det samme som en velskabt ny Mazda MX-5, men en brugt S2000 vil altid have fans, så priserne kommer aldrig i bund.

Se Hondas sportsvogn her.


Honda Civic 2,0 Type R

Nogen har engang kaldt Honda den japanske BMW. Det er helt sikkert ikke efter en tur i en Jazz eller hybriden Insight, men jeg kan godt se, hvad vedkommende har haft gang i. For mig har de to mærker en ting til fælles: En del af deres biler ældes ikke med samme hastighed som andre biler, og det er især når man sammenligner med andre biler, at det bliver tydeligt. Se bare på den Civic, der ligger to generationer tilbage, lanceret omkring 2006, som jeg synes overgår de fleste af de tilsvarende biler fra for omkring 10 år siden – ligesom en 10 år gammel Civic ser mere moderne ud end en ny Renault Megane.
Det er nok ikke Civic, jeg tager ud af de brugte bilers drømmegarage for at køre en tur på landevejen, men når jeg skal fra A til B, måske med lidt oppakning, er den perfekt – virkelig rummelig, fedt interiør, økonomisk. Der er ikke plads til en 1,4 med 100 hk i min garage, for den er så tarvelig, men 1,8eren med 140 hk og sportsudstyr (sportssæder, aut. klima, alufælge) gør det fint, når den får omdrejninger. Men, men, men, min klare favorit er Civic Type R med 201 hk, helst den hvide specialmodel Championship White med hvide fælge og mekanisk spærredifferentiale. Den kunne klassificeres som et torturinstrument med en stenhård affjedring, men du godeste, hvor det hele spiller, når den så rammer en skarp kurve. Wow, sikke en forhjulstrækker. Jeg har ikke fundet specialmodellen med de hvide fælge, men en regulær Civic Type R, hvis man da kan kalde den det, til salg i Esbjerg hos Nielsen Biler. Den er fra 2007 og har kørt 139.000 kilometer, så der er masser af sprudlende år tilbage i den japaner. Prisen er 139.989 kr., og du kan finde den her.


Lexus IS 250

Lexus er for længst flygtet fra Danmark, og dengang luksus-japaneren blev solgt i Danmark, var det i så små doser, at det i dag virker særdeles eksklusivt at køre i en af Toyota-mærkets særligt fine biler. Jeg går med et håb om, at Lexus snart vil vende tilbage til vores breddegrader, men indtil videre må vi klare os med brugte udgaver af de særdeles holdbare luksusbiler. De fleste af dem har jeg ikke et godt øje til, men jeg kan ikke forstå, at flere kunder ikke valgte at prøve den mindste Sedan i programmet, IS, i stedet for igen-igen at få præsenteret listen med mulige firmabiler og vælge en A4. Okay, jeg forstår det delvist. Modelprogrammet indeholdt gennem to generationer meget få motorer, og først den anden IS fik en dieselmotor under motorhjelmen. Jeg er i syv sind, om jeg skal åbne garagedørene for den første generation IS – mere kompakt, mere legesyg og endnu mere direkte affødt af BMW 3-serie end efterfølgeren. Skulle jeg vælge efter komforten, bliver det IS den anden, men efter en søgning på BilBasen er jeg ikke i tvivl, og den første IS i kun-næsten-en-stationcar-udgaven SportCross med den store af de to V6'ere på 3 liter virker til at blinke med sine xenon-forlygter for at få min opmærksomhed. Denne IS300 er fra 2005, står til salg hos CPH Cars i Kastrup ved København med 191.000 kilometer bag sig – og linket får du her.



Mazda MX-5 Roadster 1,8

Den giver sig selv, den lille japaner. Den bør stå i enhver bilelskers drømmegarage, om det så er første, anden, tredje eller fjerde generation. Jeg vælger generation nummer tre, MX-5 NC, fordi første generation er for gammel, anden generation ikke har et design, jeg bryder mig om, og fjerde generation er alt for ny til at høre hjemme i min garage med brugte drømme. Der er også det ved generation nummer tre af den åbne baghjulstrækker, at den er kommet ned i pris, selv om MX-5 generelt er meget god til at holde prisen.
Produktionen af MX-5 NC begyndte i maj 2005, så de første eksemplarer er for længst fyldt 10 år. Der er intet andet ved bilen end fødselsdatoen, der gør den til en lidt ældre model – den er bundsolid, kører som en drøm. Det er den tungeste af MX-5’erne, men tung er i det her tilfælde som at sammenligne en pose fjer med en lidt større pose fjer. Den nye har tabt vægt og længde, og det kan mærkes, men NC’eren kører så godt som noget andet fra 2005. Om det er den rigtige roadster med stoftag eller den mere vejrbestandige Roadster Coupé – jeg er til dem begge to.
Jeg foretrækker klart MX-5 med 2-liters motor med 160 hk, men en 1,8 med 126 hk gør det ikke meget ringere. En sådan fra 2006 (130.000 km) står til salg hos Andersen Biler i Gladsaxe til 148.880 kr., og når du ser farven på sæderne og dørsiderne, vil du være enten elske eller hade dem. Bilen, den kan man kun elske. Følg linket her for at lade drømmen om perfekt mestrede sving begynde.


Mercedes-Benz C 350

Hvem blev ikke overrasket, da Mercedes-Benz i 2007 introducerede den nye C-Klasse? Den kunne fås med stjernen både i køleren og på den klassiske plads over grillen. Det virker ikke som noget stort i dag, men dengang var det en stor ting – og det viste sig, at kunderne var rigtig vilde med at ha’ stjernen i grillen, som den var på Avantgarde-udgaven, og som den fås i dag på både C- og E-Klasse. Jeg blev også vild med den forholdsvis kompakte og kileformede C-Klasse, også selv om det er klart, at den ikke kører så skarpt som datidens BMW 3-serie (den var også rigtig skarp…). I dag kan jeg tydeligt se, hvad jeg faldt for. C-Klassen overstråler med sine tidløse linjer designmæssigt 3-serien fra dengang, og den er også mere komfortabel. En Mercedes skal være komfortabel. Du kan tydeligt mærke, at bilen er baghjulstrukket, og med et let styretøj guider den dig perfekt på din vej. 2,1-liters dieselmotoren, introduceret i samme periode som bilen, har altid været et spektakel, og de firecylindrede kompressormotorer var heller ikke helt i top. Jeg vælger den klassiske V6, en C 350 med 272 hk og automatgear. En coupé blev indlemmet i modelprogrammet, hvor sedan og stationcar allerede stod, med faceliftet, men den vælger jeg fra, for jeg ved ærligt talt ikke, hvad designerne har tænkt, for i profil ser bagenden alarmerende tung ud. Det er tydeligt, der først for sent blev tænkt på coupéen. Min favorit er den klassiske sedan, men okay, jeg siger ikke nej til dette dueblå eksemplar fra før faceliftet, som kommer som stationcar. Den har nemlig kørt så lidt som 58.000 kilometer, siden den første gang fik sine nummerplader på i 2010. Den er fyldt med udstyr (tysk import?) og koster 399.900 kr. hos Elkjærs Autocenter i Roskilde. Bilen kan du nyde her.


Subaru Legacy 2,5i

Hvis du er fristet af den 10 år gamle Toyota Avensis, jeg lavede en pæn hentydning til i starten, så vil jeg åbne døren til en anden garage, hvor der står en lige så praktisk, næsten lige så holdbar og meget federe japansk sedan fra 2008. Subaru Legacy er et ubeskrevet blad for de fleste danske bilister, og det finder jeg personligt ganske ærgerligt, og jeg skal prøve at forklare, hvorfor det særligt gælder den generation Legacy, du kan se i linket længere ned. Subaru prøver ikke at være Toyota, og hvis du ikke ved det, så er det japanske mærkes specialiteter to ting: firehjulstræk og boxermotorer. Det første giver stabile køreegenskaber og greb, greb, greb, mens boxermotoren mest giver den fordel, at den kan ligge fladt og lavt i motorrummet – og hvis der er noget, vi gerne vil have, så er det, at vægten i en bil ligger lavt. Derfor er en SUV bare født med et handicap. Nå, det er en anden snak, så tilbage til netop denne generation Legacy. Den er elegant og ukompliceret, en direkte modsætning til den, der efterfulgte den. Den har en lækker kabine og et godt miks af komfort og dynamik, som vel egentlig er det, vi alle gerne vil have.
Denne generation var også den første med Subarus helt egen dieselmotor, men det er ikke den, jeg vil have. I den praktiske side af min drømmegarage har jeg en plads til Legacy 2,5 med manuel gearkasse og 173 hk. Den er ikke ligefrem struttende af kræfter ved lave omdrejninger, men den lyder bare godt med sin særlige boxerlyd, og den kan godt give igen ved høje omdrejninger, hvis det er. Jeg vil helst have den i metalblå, men dette fine eksemplar i skifergrå ser bestemt også værdigt ud. Den er som sagt fra 2008, og på de 10 år har den lagt 190.000 kilometer bag sig. Bang Biler i Hillerød, autoriseret Subaru-forhandler, sælger den for 89.180 kr. Kig nærmere på den her.


Volkswagen Corrado G60

1980'erne er in igen, og mens jeg ikke går så meget op i tøj, at jeg klæder mig i neonfarvede Ball-trøjer og lyseblå forvaskede jeans, som jeg gjorde, da jeg var lille, så har jeg et blødt punkt for en hel del bilmodeller fra 1980'erne. Det var en simpel tid, inden alle begyndte at gå op i airbags og åh så blød plast i kabinen. Og så var det en tid, hvor enhver bilproducent med respekt for sig selv og kunderne fremstillede mindst en coupémodel. Ingen karrosseriform er så tæt associeret med sport, dynamik og køreglæde som coupéen, og selv om det i 90'erne så kørte helt af sporet med senere biler som Toyota Paseo (som ødelagde glæden ved coupéer), så er der biler af den type fra 80'erne og starten af 90'erne, som den dag i dag bærer både tidsånd og tradition med stolthed. Det kan være, drømmen om en fejlfri Opel Calibra for nogle mennesker, men for mig er der plads til Volkswagen Corrado i drømmegaragen. Hvor Calibra er elegant og strømlinet, er Corrado kompakt og solid, som havde nogen sagt til designerne, at en bulldog er perfekt som inspiration. Den var faktisk lidt forud for sin tid med en sej aktiv bagspoiler, som hævede sig helt automatisk – vi taler ren Porsche 911-stil her.
Ikke alle udgaver af den tyske coupé er født ens. De firecylindrede Corrado-modeller fra introduktionen i 1988 og frem havde undervogn fra Golf II, altså Golf fra starten af 1980'erne, men den senere Corrado VR6 med en kompakt sekscylindret maskine fik en del donorteknik fra Golf III, og den har derfor bredere skærme og et endnu mere muskuløst design. Sådan en har jeg ikke fundet, men til gengæld byder C.C. Cars i Ans By på en flot, flot Corrado G60 med en firecylindret 1,8-liters motor med kompressor fra 1989. Den er uspoleret, alt andet end almindeligt, og den har kun kørt 72.000 kilometer. 192.500 kr. er et svært beløb at sluge, men så følger der altså også originale fælge med. Tag et kig på Corrado G60 her.

Luk

Skift sprog