Vi anvender cookies til statistik og til at optimere vores hjemmeside, samt til målrettet markedsføring. Læs her mere om vores brug af cookies og hvordan du fravælger brug af cookies. Ved at klikke videre på hjemmesiden, accepterer du brugen af cookies.


OK

Succes i motorsport kræver dedikation, vilje og hårdt arbejde.

Christina Nielsen er 26 år og én af Danmarks bedste racerkørere. Hun bor og arbejder i USA, og du kan her få et indblik i, hvad der skal til for at lykkes i den hårde og ekstremt konkurrenceprægede motorsportsverden.

Der er mange, som drømmer om et liv som professionel racerkører. Et liv bag rattet i nogle af verdens hurtigste og mest avancerede biler. Men det er de færreste, det lykkes for. Christina Nielsen er én af dem, der lever drømmen. Karrieren begyndte i gokarten, og Christina har siden arbejdet sig op igennem klasserne. Det er bl.a. blevet til deltagelse i 24-timers Le Mans i både 2016 og 2017. I øjeblikket kører hun det populære amerikanske sportsvognsmesterskab, IMSA WeatherTech SportsCar Championship, der består af 11 løb fra januar til oktober. Og når man spørger Christina, hvordan man kommer dertil, falder svaret med det samme.

- Det har været hårdt arbejde. Uden hårdt arbejde kommer du ingen vegne i den her verden. Men det kræver også et godt netværk og et solidt budget, og så skal du være det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Du skal nemlig ikke bare præstere, du skal også præstere foran de rette mennesker. Når det gælder, så skal du være der, siger Christina.

Men det er ikke bare præstationerne på banen, der sikrer en plads bag rattet i Wright Motorsports' Porsche 911 GT3 R. I dag skal der mere til. Det handler også om det image, man har.

- Selvfølgelig skal præstationerne være i top. Det er selvskrevet. Men i dag bliver der også set på det image, du har. Det er en komplet pakke af dine præstationer på banen og udenfor banen, hvad du poster på de sociale medier og så videre. Du skal være en god ambassadør for dine sponsorer og for det mærke og team, du kører for. Det er vigtigt, at dine værdier stemmer overens med deres, og at du fremstår professionelt og engageret i forbindelse med interviews eller events i relation til dine samarbejdspartnere. Det er den samlede pakke, holdene køber. Og dine fans kan godt lide at følge med, fordi de får et indtryk af, hvem du er som person. Derfor gør jeg meget ud af, at de sociale medier ikke bare er et glansbillede, men et ægte billede af, hvordan det er at være racerkører, fortæller Christina.

Og hvis man tror, at en racerkører kun sidder bag rattet i hurtige biler, bliver man skuffet.

- Der er lange perioder, hvor jeg slet ikke kører. Så står den på fysisk træning, kontorarbejde, interviews, planlægning af sponsorbegivenheder, simulatorkørsel og analyser af løb. Jeg ser meget video og gennemgår data på bilen. I år har jeg også et endnu tættere samarbejde med Porsche Motorsports North America, så hvis der for eksempel åbner en ny Porsche-forhandler, deltager jeg også i det.

Der er altså noget at se til – også når bilen står stille. Og det er da også med racerkørere, som det er med andre professionelle, dedikerede sportsudøvere, et liv, hvor man må tilsidesætte andre ting for at nå sine mål.

- Jeg har boet i Los Angeles i to år, og jeg er rigtig glad for det. Men afstanden betyder selvfølgelig også, at jeg ikke ser min familie og venner så meget, som jeg gerne ville. Jeg går glip af barnedåb, bryllupper og fødselsdage. Og skal man for eksempel køre årets første officielle test et par dage efter nytår, bliver det også en lidt mere afslappet nytårsaften. Men det tager man med. Det er det hele værd, når du sidder bag rattet. Det er det, jeg brænder for.

Fremtiden ser lys ud for den 26-årige dansker, men selvom hverdagen tilbringes i Los Angeles, holder Christina på fornuftig dansk vis begge ben på jorden, når man spørger, hvad drømmen er:

- Den ultimative drøm er at blive fabrikskører. Men jeg tager ét år ad gangen. Der sker hele tiden noget i motorsport. Teams, der starter op og teams, der lukker ned. Jeg er superglad for at være hos Porsche, for Porsche vil altid være en del af motorsporten og kører derfor altid løb. Men det er en hård branche med et begrænset antal sæder. Der er kamp om dem, og der er mange faktorer, som spiller ind. Jeg ser sådan på det, at man får en chance, og så kan man drømme om, hvad det kan blive til, men man skal også være realistisk nok til at vide, hvor stort et arbejde der skal til for at nå drømmen.

Christina Nielsen kan følges på facebook.com/ChristinaRacing og på Instagram og Twitter @christinaracing.

Luk

Skift sprog